Blogger Layouts
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, March 14, 2011

Rifqy demam

sian anak mama demam
pada khamis lepas 10 mac 2011 jam 11 pagi aku dpt panggilan telefon dri pengasuh anak aku..berderau darah tgk no die naik..dlm pkran..rifqy nape ek??? aku pun angkat..terdengar suara die memberitahu.."yanie,rifqy nie dh 5 kali muntah la..tk boleh masuk susu langsung"..alamak..rifqy muntah?? rase cm nak lari balik je nie..."ok kak..ok..nti saya balik.." pastu dengan segera call my hubby..ckp pengasuh call ckp rifqy muntah2..hubby ckp kite balik tghari..erm..tk senang duduk aku kt opis nie nak tggu tghari tu..

dalam pkul 12 tu aku n my hubby pun balik..masuk umh pengasuh..tgk die tgh susukan rifqy..kakak tu ckp kalo die habis minum susu nie..maknanya die baru meyusulah pagi nie..sebab sebelum nie masuk susu je die muntah..tgh borak2 bercerita ngan kakak tu..tetibe rifqy muntah..cecepat aku ambil rifqy dri buai..dukung die..kakak tu ckp gie bwk klinik la yanie..check rifqy..aku pun bwk rifqy masuk umh sebelah (umh aku la tu,umh aku ngan pengasuh rifqy sebelah menyebelah jerk)..tiba je dlm rumah..rifqy muntah lagi..habis baju kije aku..(kebetulan tgh dukung die)..pastu aku rase bdn die panas..die pun lemah jerk..tk bermaya..mmg sebelum g kije td aku rase bdn die dh suam2..pastu die pun dh muntah sekali mase nak hantar gie umh pengasuh pagi tu..tk boleh jd nie..mmg kene bwk gie klinik jugak anak aku nie...

pukul 2 ptg kami dh sampai klinik kesihatan putrajaya..nasib baik tk ramai org..tp tggu dekat 2 jam gk bru dpt jumpa doc..cerita punyer cerita..doc check punya check..doc ckp suhu badan die panas sgt..39'c..kene masuk ubat buntut..pastu bab muntah2 tu..doc ckp sebab die bru kene pagi td..so belum sehari ke 2 hari..die bg air garam n ubat demam je dlu..doc ckp kalo masih berlarutan..bwk balik ke klinik..aduh..klinik kerajaan kan..mmg cmtulah prosedurnye..

mlm tu demam rifqy tk surut2..aku ngan hubby dh panik..badan panas..muntah..pastu merengek tk bermaya..yerla..masuk susu je muntah..cmne nak ade tenaga..nasib baik die nak minum air garam tu..habis sebtol die minum..natijahnyer hari jumaat tu mmg kami suami isteri tk kije..cmne nak kije kalo keadaan anak cmtu kan..suami ckp kalo lepas jumaat die still muntah2 lagi..kite bwk gie klinik balik..tp alhamdulillah..ptg smpai mlm tu rifqy tk muntah..demam pun dh surut sikit2..tp tk berani bg susu byk sgt..bg sikit2..

hari sabtu pagi tu tgk rifqy dh ceria..dh ade tenaga..dh boleh tegur2 mama n ayah die..dh boleh dok dlm walker..dh boleh makan..kami mmg happy sgt tgk die dh ceria..sabtu ptg tu wan ngan atok ngan makyang (parents aku) dtg rumah sebab nak tgk rifqy..mmg rifqy happy..ceria..aku bg die makan bubur..bg pisang..minum susu..pastu lepas maghrib kami beramai bertolak balik ke bangi..(sebab mmg plan nak tido umh mak aku pun..tp tetibe die dh dtg umh)..adik aku nadiah ikut kereta aku..hubby ckp nak singgah umh mak die dlu..so aku pun ok jerk..on d way ke bangi..rifqy tetibe muntah lagi..habis seat kereta..baju aku..baju hubby..gear kereta..sume kene muntah rifqy..adoiyai..aku igtkan dhsihat..rupanyer muntah lagi..habis ape yg die makan ptg tu keluar balik..aku pun dh naik pening dok dlm kete ngan bau muntah rifqy..rase cm jauh je perjalanan ke bangi tu..haahaha..

sampai umh mak mentua..aku tukar baju..pinjam tudung mak mentua..sebab aku betul2 bwk 1 tudung, tracksuit tk bwk, jean tu pun yg aku pakai tu je..basuh2 je skit2 ngan air sebab dh kine muntah..huhuh..nasib baik bwk baju jalan lebih..mlm tu kami pergi ke downtowm jln reko bersama mak mentua dan adik ipar(shidah)..

dlm pkul 1130 mlm kami sampai umh mak aku pulak..rifqy muntah tk berenti..sampai 1 pagi..aku dh ckp..kalo die muntah lagi lepas nie..mmg kene bwk gie klinik swasta..berpandang2 ngan hubby klinik mane nak bawak rifqy..bile die dh asyik muntah2..aku tk berani kasi die minum susu..so die minum air garam ngan air masak jela..

esok pagi tu(ahad)..aku bangun pagi seperti biasa..siapkan susu rifqy (saje try bg die susu)..lgpun die dh melalak nak susu..bg die susu..tk smpai 5 minit pastu die muntah lagi..adoiyai..atuk ngan wan die risaula..suh aku bwk gie jabatan kecemasan hospital serdang..pkul 10 pagi cmtu..kami pun bwk rifqy ke hospital serdang..

nak dipendekkan cerita (sebab aku rase cm cerita aku ni panjang sgt..huhuh..) di jab kecemasan..rifqy dicucuk berkali2..pertama kali untuk amik darah..memula brother (aku rase bukan doc..MA je kot) cucuk kt belah kiri tgn rifqy..cucuk punya cucuk..darah tk keluar..anak aku dh menangis smpai tk keluar suara dh..pastu brother tu keluar..panggil lagi 2 org kawan die..so 3 org brother pegang rifqy..huhuh..cucuk belah kanan plak..bru darah keluar..itupun sikit2..nak penuhkan 1 tiub yg kecik tu pun berejam aku rase..tk sanggup nak tgk rifqy terpekik terlolong sampai tk keluar suara..ok setlle..kiri kanan tgh rifqy berbalut..huhuh..MA tu ckp result darah kene tggu dlm sejam ke 2 jam)..uhuhuu..aku igt habis kt situ je..rupanya2 lepas amik darah tu kene masuk jumpa doc plak..huhuh..masuk2 je..cerita2 kt doc tu..pastu doc tu tgk tgn rifqy..die tanye.."td cucuk dua2 belah tgn ke???" aku jwb la "a ah"..doc tu pun ckp.."die nak kene cucuk lagi nie..nak masuk air sementara tggu result darah.."..huhuh..kene cucuk lagi..kali nie 3 org gegirl plak pegang kaki tgn anak aku..oleh kerana tgn die dua2 belah dh kene cucuk..so doc tu nak cucuk rifqy kt kaki plak..dh cucuk kt kaki..tk jumpa urat plak..alamak..anak aku dh la melalak lagi kuat dri td..smapi doc tu ckp saya tk smpai hati la nak cucuk die..aik..cmtu pulak..??..tk dpt kt kaki..cucuk kt tgn belah yg die amik drh td..lagila kuat die melalak..meronta2..sampai sume kene pegang tgn ngan kaki die..huhuh..aku plak nak meleleh air mata tgk anak aku cmtu..dh cucuk tu doc tu boleh ckp tk boleh jugak..tk jumpa urat...hahaha..last2..tk jadi masuk air..tp dh kene cucuk berkali2..sian rifqy..

resultnyer..darah rifqy ok..tp tk tau nape die muntah2..doc ckp kalo die muntah2 lagi lepas nie..bwk je die balik kt hospital tu..sebab dh 4 hari kan..aku pun risau..kami balik..pukul 4 cmtu rifqy muntah lagi..kali nie di pangkuan wan nyer..aku dh buntu..muntah lagi..tp result darah ok..nape ek??? aku ckp ngan hubby..kalo smpai ptg die muntah2 lagi..bawak je balik ke jab kecemasan hosp serdang tu..so..kami tk bg die minum susu..still bg air garam + air masak je..tp alhamdulillah..sampai mlm die tk muntah..tp masalahnyer die asyik tido tk bangun2..sebab die lemah sgt..

so harini..aku dh start bekerja..aku tinggalkan rifqy kt umh mak mentua aku kt bangi..atas arahan my hubby..die nak mak die jaga anak die sehari dua nie..nak tgk cmne..muntah ke lagi..demam ke lagi..pengasuh jga anak org tk sama ngan nenek jaga cucu yer tk..??? td msg2 ngan adik ipar aku..die ckp rifqy tk muntah lagi..alhamdulillah..kite tgk perkembangan die ptg nie..tk sabar nak balik kije tgk rifqy..

p/s:- tp rini aku plak rase nak demam..badan seram sejuk..sengal2..tekak sakit..urat2 sakit..adoiyai..nape plak nie ek..??

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...