Blogger Layouts

Monday, April 15, 2013

Rayyan dah setahun...

fuhhh...
lama betul entry nie tertunggak...eh tertunda...eh...ape-aperlah...
ok...sebenarnyer 14 April 2013 adalah besday Rayyan yg pertama...
wah...dh setahun anak aku...kejap jerk...rase cm baru dulu semalam lahirkan die...
hahhaha....



ok..disebabkan tarikh tu jatuh pada hari Ahad...
kitaorg ade wat makan2 skit utk Rayyan potong kek (mak die yg beria potong kek sebenarnyer)..
buat kt umh wan n atok arop di surada...kitaorg wat lepas asar...suh moyang rayyan baca doa selamat skit..
majlis berjalan lancar..ajak sedara mara n jiran2 jerk..dalam 50 org...

gambar nie aku amik dari FB adik ipar aku @shidahdolmat...aku nyer gambar terperuk dlm camera...tk kuar2kan lagi....erm...nti aku update gmbar lagi ek..

p/s:- semoga rayyan akan jadi anak soleh, beriman, bertanggungjawab, berjaya dunia akhirat...dan akan jaga mama dan ayah hingga akhir hayat...!!! mamam syg Rayyan n Abg Rifqy...n ayah jugaksss......

Thursday, March 28, 2013

Sembahyang itu wajib!!!

nie nak citer kisah anak bujang aku...
selalu kalo aku solat mmg die rajin ikut...
siap ade satu sejadah tuk die...
tp ade satu hari tu....
org baru azan maghrib...
aku bru masuk bilik nk mandi...
tgk die dh amik sejadah..amik kopiah die...
pastu terussss....

 

berdiri tegak...
angkat takbir...
"Allahuakbar..."





pastu terus sujud....
lamaaa....

 
 duduk antara dua sujud...

 yang beshnyer...rifqy tgh2 solat die terdengar adik die nangis kt ruang tamu depan...boleh pulak die lari kuar bilik n jerit kt ayah die...

" ayah...jagalah adik...!!! iqi nak solat nie...jaga adik tau...."

hahahha...
amik kau ayah...
anak dh sound...!!
pastu sambung solat balik...

 sujud lagi

 duduk antara dua sujud...

 
terus....
"mama..iqi dh solat..."
hehehhe...
terus bangun kuar bilik n main car..

tak lama tu pulak...
jeng..jeng..jeng...
tgk sape yg dtg...
terkedek-kedek merangkak masuk bilik...




adik pun nak solat yer syg...????
bagus anak2 mama...
alhamdulillah...
moga jadi anak2 yg soleh....

Malah dalam satu hadis Nabi s.a.w. berkata 
  sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka ia kafir terang-terangan”  
(H.R. Atthabarani)

Dalam hadis Nabi s.a.w. disebutkan:  
Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Quran, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka’bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahawa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan diseksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.”

Wednesday, March 27, 2013

40 peratus cerai angkara pihak ketiga

 

Kuala Lumpur: “Berdasarkan statistik kes perceraian, 30 hingga 40 peratus daripadanya berpunca daripada pihak ketiga,” kata Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang.

Sehubungan itu, beliau mengalu-alukan usaha memperkasakan penguatkuasaan undang-undang bagi menghukum orang ketiga yang didapati menjadi punca berlaku kes perceraian di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Perkara itu dinyatakan Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Tan Sri Ibrahim Lembut ketika menghadiri Bengkel Pengukuhan Institusi Kekeluargaan Islam anjuran Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) di sini, semalam.

Musa berkata, peruntukan undang-undang terhadap kesalahan itu sudah ada namun terdapat kekangan melaksanakan secara menyeluruh kerana ia dalam bidang kuasa jenayah syariah.
“Pihak ketiga ini termasuk kekasih lama dan pihak keluarga yang terdiri daripada ibu, ayah serta adik-beradik. Untuk mendakwa golongan ini sebagai punca perceraian pembuktian perlu kuat dan tidak boleh bersandarkan kepada aduan semata-mata.

“Dalam hal ini hukuman denda lebih tinggi juga mungkin boleh diperkenalkan,” katanya.


“Wahai orang-orang yang beriman, sabarlah dan cukupkanlah kesabaran dan perteguhkanlah kekuatanmu dan patuhlah kepada Allah, supaya kamu beroleh kemenangan.”
Surah Ali Imran ayat: 200

Wednesday, March 20, 2013

Rahsia Personaliti Bulan MAC


oleh sebab aku lahir bulan MAC kan...
so aku letak kt sini personaliti org2 yg lahir bulan ini...
aku rase yg ini more to ciri2 pada pasangan masing2..

Mac
- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan
-Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Persaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
- Suka menuduh melulu tanpa usul periksa.
- Berprasangka terhadap pasangan.
- Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
- Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini.


Yang ini pulak adalah kajian telah dibuat oleh Yang Berbahagia Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah.

* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan


Allahualam...

besday present...

cantek tak??? cantek kan...
hehehehe...
present from my opismate/ member baik Mira...
yg budak lelaki tu tkde kene mengena ngan aku eh...
die opismate aku / teman bergaduh yg kebetulan besdaynyer sehari selepas aku...
hehehhe...
hensem kan?? cantik kan???

opssss....lupe nk bgtau korg...
org2 yg lahir bulan MAC mmg cantek2 n hensem2...
hahhahaha...

p/s:- nak suh my hubby guna mug nie bile buat air..biar die sentiasa tgk muke bini die nie haa...hahahha...puiii...

HaPpY BeStdAy To mE..!!!

 
salam semua...
Tajuk tu sebenarnyer untuk entry semalam..tapiiiii....
aku malas nk buat entry special utk besday aku....sebab...
tak tau nak tulis hape.... 
aku tulis tajuk tu jerk pastu aku save dlm draft....
haaahhahaha...

APTB...!!!
kemalasan tahap melampau...

oklah...harini aku dh rajin skit...
tp skit jerk...

takde ape yg menarik pun semalam...
tk selebrate mane pun...
sebab isnin tu kami dh kuar g makan KFC..
aku kan ngidam nk makan KFC dri minggu lepas kan..
so isnin mlm tu kami dh g makan...
tk sempat pun nk tggu hari selasa bile ade discount 25%...n sempena besday aku..puiii..
hahahha...

so semalam selain birthday wish dari hubby..mak...adik2...dan kawan2 dlm facebook
tkde ape pun lagi yg menarik...
hubby siap tanyer bile balik keje tu...
mlm nie kite nak selebrate besday ke???
what...??? ade ke nak selebrate besday aku tp tanye aku nak selebrate ke tk??
tk surprise langsung...tak lomantik lagsung...
hahahaahaha..
oleh sebab aku pun malas nak kuar2...sebab keadaan kesihatan tk mengizinkan..
biasalah perempuan setiap bulan kan kawan baik die cik P dtg kan...
pastu oleh sebab tgh bulan...tk gaji lagi...
dhlah minggu nie nk g Teluk Intan...
time tk gaji lagi tu...sape suh besday ko tgh bulan..
so aku izinkan laki aku wat OT....lepas hantar aku balik umh die g keje balik...

malam tu...
aku TERINGIN nak masak asam pedas ikan...
so..aku buat masak asam pedas ikan cencaru...
aku masak ALIP jerk..(sambil tunjuk jari telunjuk 1)
satu lauk jerk dh dlm asam pedas tu aku masukkan bendi n tomatoman...
kire ckuplah sayur sume ade kan...
hehehhehe...

erm itu jelah kowt nk citer pasal semalam...
tkde ape yg menarik kan???
hidup aku simple2 jerk...
laki pun biasa2 jerk tk lomantik plak tu...
so aku redha jerlaaa...
hahahhaha...
janji die igt n wish pun dh ckup...
hadiah time dh gaji nti...
hahahhaa...

p/s: terima kasih pada my lovely mak yg bergadai nyawa mengandungkan dan melahirkan aku di dunia ini...thanks to dorg mak n abah sebab mendidik aku menjadi org yg berguna...

Thursday, March 14, 2013

air vs letrik

antara air dn letrik kan..mane yg penting dlm hidup korg??? hahahahha..mestilah dua2 pentingkan...kalo tkde ltrik buring tk bole pasang kipas...tk bole tgk tv...kalo tkde air plak..jenuhlah kalo sakit perut ke nak masak2 ke kan..lainlah kalo diberithu awal ade gangguan bekalan air...bolehlah tampung air byk2 dlukan...
 
lani aku bukan nak citer pasal tkde air ke letrik..tp nak citr pasal pembaziran air dan letrik kt umh aku nie...
 
ahad baru2 nie rumah aku tkde air..tgh2 tampung air kt sinki air pun padam....hehhehehe..so bile tk smpt nk tmpung air..kami pun siap2 g balik umh mak di bangi...sebab aku ngan hubby tk sempat mandi...hehehehe..so malam tu bile kami balik umh...dlm pkul 1030 mlm...buka2 jerk pintu..dgr air mncurah-curah...rupanya paip kt sinki tk tutup..!!! huhuhu..nasib baik tk banjir umh aku..kalo tk satu hal plak nak mencuci rumah plak...rupanya air dh start ade pkul 530 ptg..maknanye air tu dh mencurah selama 5 jam!!! pfffttt....berapalah agaknye bil air umh aku bulan nie...sian laki aku nk kene byar bil byk2...hehhhhehe...
 
harini plak..mase balik kije..masuk2 jerk bilik tgk kipas dlm bilik tk tutup...pfffttt...maknanye die berpusing dri malam semalam lah kan...mase kami masuk tido..bukak kipas...pastu patutnyer bile kami g keje kipas tu dh tutup/berehat...tp die terbukak gak smpai ptg td pkul 630ptg baru aku tutup..fuh..!! korg kirelah sendiri berapa puluh jam kipas tu berpusing..ade dalam 20 jam kot....sian lagi kt laki aku nak kene bayar  byk bil letrik bulan nie...hahahhaa...
 
lani aku tak tau ade game bola piala ape kt tv...dunia ke afrika ke..malaysia ke..tp yg pasti laki aku tiap2 hari masuk tido dlm bilik lambat sebab tgk bola...pfftt..tp kdg2 bola yg tgk die...!!! stress aku..bile aku kuar nak buat susu anak 3 ke 4 pagi aku tgk tv, kipas, lampu terbukak...tp mata laki aku tertutup..!! puiii...membazir sungguh...!! aku senang jerk..tutup tv..tutup kipas lampu sume...pastu aku masuk tido tinggalkan die tido sorg2 kt luau...hahahhaha..kejam tak?? kejam tak?? hahahaha...lantaklah...geram..!! tp kdg2 jer aku wat cmni...hehehe..
 
p/s:- sian laki aku mmg confirm kene bayar bil ltrik ngan air byk bulan nie...hehehe...sory aku tak nk tlg..!! hahahah...
 
p/s:- ape tah penting sgt nak tgk bola tgh2 pagi...bukannyer ade faedah pun..bukannyer dpt pahala pun...

Tip & Petua ========

Untuk melentikkan bulu mata bayi, setiap kali selepas menyusukan, sapukan susu ibu ke bulu matanya. Anda akan dapati bulu mata bayi anda bertambah lebat, lentik dan cantik. 
Sumber: Pa&Ma

Wednesday, March 13, 2013

Tak jadi makan KFC..tapi makan lagi sedap dari KFC..

semalam kan kengkonon nak ajak hubby g makan KFC mlm tu...sebab semalam kan dpt less 25% kalo beli snack plate...sekali tu kan..dengan hampanya tk jadi..sob..sob..sebab hubby kata nak OT..tuii..sedihlah jugaks..smpaikan nampak mamat bwk plastik KFC mase nk tggu masuk lift kt rmh pun rase nak nangis!!! kengkonon igt nak bwk rifqy n rayyan jalan2 makan KFC ke..sian die tiap2 hari mesti ckp.."mama nak g jalan".. agaknyer die buring dok umh..sian die..sian mama gak..oleh sebab malas nak masak + sedih tk dpt makan KFC...(tkpe nti aku bole g sorg mcm tkde laki...g solo jerk...ahakss...) aku telah masak sesuatu yang lagi istimewa....heheheh...cepat dan sedap dan tak berkhasiat..heheheh..nk tau ape aku masak n makan???

^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
masak pun cm bodo-bodo jerk...masak air panas...bubuh maggi n perencah dlm bekas..pastu tuang air panas dlm bekas yg ade maggi tu n tutup..pastu tggu 2 minit..pastu melantak lah ape lagi... nyum..nyum...

sumber : pakcik google
p/s:- aku jarang sgt-sgt makan maggi..selalu tumpang hubby nyer je bile die makan...

p/s:- puas hati aku...!!! makan maggi sebab bengang tk dpt makan KFC...

Tuesday, March 12, 2013

KFC-25% discount setiap selasa..

korang tau tk KFC akan bg discount sebanyak 25% untuk hidangan snack plate pada setiap hari selasa...??? huhhuh...saje aku nak bgtau...so marilah ramai2 kite g KFC pada hari selasa...boleh dpt murah...hehehhe..tp utk hidangan snack plate je tau...:)

Enjoy everyone's favorite Chicken with 25% off on Snack Plate ala-carte every Tuesday!

p/s:- terliur tak??? terliur tak???

p/s:- takde sape ke nak belanja aku makan KFC rini??? hehehe...

p/s:- urmmm...telan liur jelaaa....glup..glup..

Friday, March 8, 2013

♥Selamat Hari Wanita♥

http://4.bp.blogspot.com/-ol39y2ZPTJg/TXWG1wKBnsI/AAAAAAAAAho/nYDzqUeDkXQ/s1600/ATT00015.jpg

Hebatnya Wanita
===========

Wanita, hebatnya seorang wanita hinggakan seluruh dunia meraikannya.. (lelaki ado??? hahahhaha...) Seorang wanita saat mendapat berita kehamilannya, hatinya sarat dengan kegembiraan hinggakan dia menitiskan air mata. Tidak pernah terlintas di fikirannya bahawa proses bersalin itu sendiri boleh menuntut nyawanya. Apa yang dia tahu, dia bakal membawa zuriatnya yang comel ke dunia.

Wanita, hebatnya dia tidak pernah mengeluh walaupun saban pagi dia muntah-muntah hinggakan badannya kehilangan segala kudratnya. Dia mampu tersenyum mengenangkan zuriatnya sedang membesar di dalam rahimnya yang hanya sebesar buah pear. Tidak pernah timbul gentar di hatinya memikirkan mampukah rahimnya yang sebesar buah pear menanggung zuriatnya.

Wanita, hebatnya dia di saat dia mula merasakan kesakitan hendak bersalin hatinya tidak gentar walau secubit pun. Tidak pernah terfikir nyawanya mungkin menjadi galang ganti. Apa yang dia mahu, zuriatnya lahir dalam keadaan sihat.

Wanita, hebatnya dia mampu menahan kesakitan sehingga 57 Del ketika hendak melahirkan anak (bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak). Sedangkan sekuat mana pun manusia itu hanya mampu menahan hingga 45 Del sahaja.

Apa yang selalu kita dengar tentang wanita?
Wanita tercipta dari rusuk lelaki.
Wanita itu sayap kiri lelaki.
Wanita berhati lembut dan kuat emosi.
Wanita itu kaum yang lemah.


Tetapi, sedarkah kita di sebalik semua itu…
Wanita dicipta untuk menjadi ibu.
Ibu yang mengandung selama 9 bulan dengan segala kepayahan..
Ibu yang berjuang dengan maut untuk melahirkan zuriat, penyambung generasi manusia..
Ibu yang berjuang menyusukan anak selama 2 tahun lamanya..
Ibu yang mengasuh, membesarkan, dan mendidik anak-anak dengan penuh kesabaran..
Ibu yang doanya lebih makbul dari seorang bapa..
Wanita jugalah yang menjadi tulang belakang lelaki..
Tidak kurang juga, wanita mampu melemahkan lelaki..

Hebat kan wanita?
Anda bertuah menjadi seorang wanita..

Buat kaum Adam, hargailah kaum Hawa anda.

p/s:- Selamat Hari Wanita pada ibuku..Hjh Noriah binti Yunus..terima kasih sebab melahirkan dan mendidik akak menjadi manusia berguna..semoga mak akan diberikan kesihatan yg baik dan panjang umur n murah rezeki...syg mak...muahhh...

p/s:- Selamat Hari Wanita jugak pada ibu mentuaku...Hjh Zainab binti Bagus..sy bahagia dan bangga mempunyai mak mentua yg baik dan sporting mcm mak...muahh..

p/s:- Selamat Hari Wanita juga pada semua adik2ku..ipar duaiku..sahabat2ku..semoga kalian sume akan menjadi wanita solehah..amin..

p/s:- Ketahuilah wanita-wanita sekali...betapa bertuahnya dan hebatnya kita menjadi seorang Wanita...

Thursday, March 7, 2013

Bahaya garam kepada bayi

Garam diperlukan agar sistem tubuh badan kita dapat berfungsi dengan baik. Justeru, sedikit garam adalah penting dalam menu diet kita sehari-hari.

TETAPI, keperluan garam bagi seorang bayi adalah SANGAT SEDIKIT iaitu kurang dari 1 gram sehari (bagi bayi yang berusia bawah 12 bulan). Dan keperluan ini boleh diperolehi dari sumber susu ibu atau pun formula.

Ini kerana, buah pinggang bayi masih tidak matang dan belum lagi bersedia untuk menerima jumlah garam yang berlebihan dan ianya boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang yang serius!

Malah terdapat kes-kes tertentu pengambilan garam yang berlebihan telah membahayakan nyawa bayi sehingga membawa kepada maut.

Di samping itu, melalui kajian yang dijalankan, bayi yang diberi makanan yang mengandungi kandungan garam yang berlebihan akan menyebabkan masalah tekanan darah tinggi apabila dewasa kelak.


sumber :- facebook

p/s: aku kalo masak bubur utk rifqy ke rayyan..mmg tk bubuh garam pun..just carrot n kentang pastu perasa die ialah ikan bilis...itu yg mak aku ajar...

p/s:- tapi ade org ckp bubuh garam sikit supaya mulut anak kite masin..alaaa..mcm org ckp.."masinlah mulut ko nie..." bukan mulut rase masin tau..tp bile ape anak kite ckp tu jadi kenyataanlah...-ala..pepaham sendirilah..nak explain pun tk reti...- hahahaha...

p/s:- baby bukan pandai merasa pun...die makan jerk ape yg kite suap..so tk pyh buh garam pun tkpe...

Tuesday, March 5, 2013

Jamuan Perpisahan opismate..


ini adalah post yg tertunda....
hehehhehe...

Pada 22 Februari 2013 iaitu bersamaan Hari Jumaat..kami telah mengadakan Jamuan Perpisahan untuk one of my opismate yg telah akan bertukar Kementerian Penerangan Putrajaya...kami panggil die CC Rohani..ekceli die di Unit Akaun..bkn di unit aku...tp kami duduk berdekatan..so bile die takde..terasa gk kehilangannya sebab die nie kecopoci skit orgnyer...hahahah...

SEMOGA PN ROHANI AKAN SUCCESS DI TEMPAT BARU
KAMI JANGAN DILUPAKAN...

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Kalau ada sumur di ladang
Boleh saya menumpang mandi
Kalau ada umur yang panjang
Boleh kita berjumpa lagi

*malas nak tulis byk2...korg layankan jela gambar2 yg tk seberapa nie...

Pn Rohani menerima hadiah dari TP (Kew)

Unit Kami bersama Pn Rohani.. 


pose baik punyeerr...
antaran makanan yang dihindangkan..nasi ayam, cocktail, rojak buah, puding dan buah2an..



Kriteria Wanita Solehah

 altTidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.
Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :

1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :

1. Taat kepada Allah dan Rasul-Nya
Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
- Berbuat baik kepada ibu & bapa
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
- Bersikap baik terhadap tetangga

2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami
- Sentiasa menyenangkan suami
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
- Tidak keluar tanpa izin suami
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga

Faktor Yang Merendahkan Martabat Wanita
Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.
Faktor-faktor tersebut ialah:

1) Lupa mengingat Allah.
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
" Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya."
Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
"Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan." (Riwayat Tarmizi)
Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An'am: ertinya:
" Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir."

3) Mudah terpedaya dengan syahwat.
4) Lemah iman.
5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.

Sesungguhnya dunia ini adalah perhiasan; perhiasan dunia yang terbaik adalah wanita yang solehah.

p/s:- Sentiasa mencuba untuk menjadi wanita solehah..semoga Kau bukakan pintu hatiku untuk lebih Beriman kepadaMu Ya Allah...

Friday, March 1, 2013

Jom Kita Buat Amal Jariah...!!!


dapat emel from my opismate...
ape salahnyer aku masukkan kt blog aku nie kan..
same2 kite tlg..bantu membantu... 
Semoga kita akan mendapat keberkatan di dunia dan akhirat... 

 

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Jika ada yang ingin menderma sama ada dalam bentuk wang ringgit, keperluan harian atau apa saja yang member manfaat sangat dialu-alukan.


Anak2 ini berusia seawal 2 tahun hingga 7 tahun, ditempatkan di Rumah Amal Buah Hatiku, Seksyen 7 B.B.Bangi. Mereka ini datang dari keluarga miskin, asnaf zakat, dan separuh daripadanya adalah anak yatim piatu. Ada 26 anak2 kecil dijaga di rumah amal ini. Menurut kata pengurus, oleh kerana kekurangan dana, hanya seekor ayam dimasak untuk sehari bagi mengalas perut anak2 yang ramai ini untuk hidangan tengahari dan malam. Kadang-kadang mereka hanya dihidangkan nasi dan bebola ikan.Semoga ada yang sudi menghulurkan apa jua jenis sumbangan ke rumah amal ini supaya anak2 ini dapat menikmati makanan yg berkhasiat untuk tumbesaran mereka. Susu, gula, beras, milo, minyak, makanan mentah seperti ayam, daging, sayur, buah-buahan. Juga diperlukan lampin pakai buang, ubat gigi, sabun, ubat2an dan sebagainya. Anda boleh menyalurkan bantuan terus ke alamat:

No.22, Jalan 7/3C Seksyen 7,Bandar Baru Bangi, Selangor.
Atau boleh menderma dalam bentuk wang ringgit ke akaun bank:Maybank: 5628-3461-8936 Nama: Buah Hatiku

Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi Puan Asiah (pengurus): 017 392-5392.
Semoga sumbangan anda, walaupun sedikit, dapat membantu mereka meneruskan hidup yang serba kekurangan ini

Monday, February 4, 2013

Gaya Anak Tido..!!

Rayyan 4 bulan...time pergi beraya...sempat tido sebelah balang kuih...ahahahha...
bile tgk muke anak kite time tido..automatik akan hadir mcm2 perasaan syg..kesian..sedih...dan bermacam2 lagilah..dlm hati mesti terdetik...

*sape nak jaga anak2 aku time aku dh tkde nti...*
*doa semoga jadi anak soleh...-anak aku dua2 lelaki mestilah anak soleh takkan solehah plak- 
*dh besar nti anak aku jadi ape agaknyer...??? jadi orglag..takkan jd robot plak!!
*sian die td aku pukul2..marah2 die..- akukan garang mcm mak tiri- hahahhaha..

rayyan 2 bulan..time pantang mane suke tido pakai bedung..die boleh melalak keraskan diri die nak kuarkan tangan die dri bedung tu...
rayyan kalo tido mmg hisap jari...ahahaha..
rayyan lagi...
time pagi subuh..belum bangun lagi budak tecik nie...
tido dalam kte time nak balik kg..!!
p/s:- baru perasan bile nk crik gmbar rifqy tido...rupenyer byk gambar rayyan dri gambar rifqy...heheheh...

Monday, January 28, 2013

Rifqy dpt kete baru..

Sempena Anniversary kitaorg ngan besday Myhubby di bulan Januari...
Rifqy telah dapat hadiah besarrrrr dari ayah die...*boleh tk anniversary kitaorg ngan besday ayah tp rifqy yg dpt hadiah..???* 
inilah hadiah dari ayah untuk rifqy....

jeng..jeng..jeng....
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^ 

ehh...!! bukan yg ini...ini hadiah dari pakdak hatta untuk rifqy mase besday die umur 2 tahun ritu....
kereta ini boleh bertukar menjadi cengini...

robot transformers...!!! tp yg bestnyer bukan rifqy yg main..ayah die yg main...huhuhuh...rifqy citer transformers pun tk pernah tgk....hahahhaha....
rifqy dpt hadiah yg ini....
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

hohohohoho...bkn yg ini jugaks....ini kalo die jumpa kt shopping complex..mmg ayah die jadi mangsa..melalak jerk nk naik benda nie tak nak turun!!! ayahkan baik hati so layankan perangai anak kesayangan die nie...

scroll bawah lagikk...

^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^
^

HAH...!!! TU DIA....

hadiah CAR dari ayah untuk rifqy...untung rifqy dpt hadiah sempena anniversary kitaorg...hahahhaa..
mama makan hati tk dpt hadiah pape...hehheeh..car nie kene pakai remote control..rifqy tk pandai control sendiri..oleh itu hubby yg control kete nie pakai remote...

 
Sian adik Rayyan...adik dpt walker abg rifqy punyer yg dulu jerk...
tggu adik besar nti bole main car same2 ngan abg....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...