Blogger Layouts
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, March 7, 2013

Bahaya garam kepada bayi

Garam diperlukan agar sistem tubuh badan kita dapat berfungsi dengan baik. Justeru, sedikit garam adalah penting dalam menu diet kita sehari-hari.

TETAPI, keperluan garam bagi seorang bayi adalah SANGAT SEDIKIT iaitu kurang dari 1 gram sehari (bagi bayi yang berusia bawah 12 bulan). Dan keperluan ini boleh diperolehi dari sumber susu ibu atau pun formula.

Ini kerana, buah pinggang bayi masih tidak matang dan belum lagi bersedia untuk menerima jumlah garam yang berlebihan dan ianya boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang yang serius!

Malah terdapat kes-kes tertentu pengambilan garam yang berlebihan telah membahayakan nyawa bayi sehingga membawa kepada maut.

Di samping itu, melalui kajian yang dijalankan, bayi yang diberi makanan yang mengandungi kandungan garam yang berlebihan akan menyebabkan masalah tekanan darah tinggi apabila dewasa kelak.


sumber :- facebook

p/s: aku kalo masak bubur utk rifqy ke rayyan..mmg tk bubuh garam pun..just carrot n kentang pastu perasa die ialah ikan bilis...itu yg mak aku ajar...

p/s:- tapi ade org ckp bubuh garam sikit supaya mulut anak kite masin..alaaa..mcm org ckp.."masinlah mulut ko nie..." bukan mulut rase masin tau..tp bile ape anak kite ckp tu jadi kenyataanlah...-ala..pepaham sendirilah..nak explain pun tk reti...- hahahaha...

p/s:- baby bukan pandai merasa pun...die makan jerk ape yg kite suap..so tk pyh buh garam pun tkpe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...